Sunday, November 20, 2011

نصيحتين ع الماشي

هيتقال عليا هبله بس حاجة زعلتني بجد النهاردة .. لما شاب كويس وبيشتغل رسام ومعاه لوحة جميلة بجد جداااا وكل ما يروح لجاليري عشان يبيع اللوحة بتاعته يقولوا مش عايزين بجد منظره وهو مقهوور زعلني اوووي لدرجة اني لو اقدر اشتريها انا كنت اشتريتها
ليه بنحب نذل الناس ونقهرهم طب حتى قولوا لأ بطريقة احسن من كده هو ده ذنبه انه بيكافح وبيشتغل؟؟؟؟؟؟

بجد اللي بيحصل ده غباء .. بغض النظر عن الناس اللي هتقولي الثورة هتغير والخ .. انا عارفه انها هتغير ان شاء الله بس بعد وقت طوييللان الناس مش هتتغير من يوم وليلة بس انا اللي مزعلني ايه اللي عمل الناس كده من الاساس ،، ليه بنحب نحبط اي حد اودامنا ونحسسه انه فاشل

محدش في المحلات دي كلف خطره وبص ولو نظره سريعه ع اللوحة .. طب قوله انك مش محتاج قولهاله بطريقة فيها ذوق

بس احنا وصلنا اننا بنحكم ع الناس من المظاهر الخارجيه بس
خلاص حكمت عليه انه فاشل من غير ما تبص

انا تعبت من الناس دي بجد .. لان انا نفسي بعاني منهم

مجتمع ضيع مجهودي وتعبي وحكم عليا ان مستقبلي يضيع واعيش في مكان مش مكاني

بس استفدت اني اكتشفت حاجة جوايا وبتمنى اني اكون صحفيه او كاتبه

احلااااااااااام بقا

لاني للاسف كنت من الناس اللي بيحلموا انهم يدخلوا كليات القمة لمجرد دخولها وخلاص

مش مهم انك تدخل كليه كبيرة او مشهورة والناس يقولوا المهندس جه او الدكتور راح

المهم تعمل اللي انت بتحبه وعايز تعمله

مش اللي بيطلبه منك اهلك او المجتمع .. هو خلاص البلد كلها هتبقا دكاتره و مهندسين

يالهووووي ليييه يعني

انا لا احمل ضغينه لاي حد منهم بالعكس انا كان نفسي ابقا مهندسه في يوم

بس الحمدلله اكتشفت اني بحب اكتب اووووي حتى لو كتاباتي دي محدش هيقراها مش مهم المهم اني اطلع اللي جوايا

اعمل حاجة انا عايزة اعملها وبحب اعملها وبحس بسعادة وقتها لما اعمل الحاجة دي
بجد لاي انسان احبط اخوه الانسان في مرة احبك اقولك حاجة

في علم النفس والاجتماع في حاجة اسمها الوصمة الاجتماعيه : وهي عبااره عن لما المجتمع يوصف شخص بانه مثلا مجرم وهو مش مجرم

ألشخص ده يتحول لمجرم بسبب المجتمع ده

بجد انت ممكن تدمر شخص والشخص ده يدمر غيره كتيييييير

ممكن بكلمة تجرحه يخليه مثلا ينهي حياته .. وعلى فكره هتتحسب انك قتلته - دي فتوى من وجهة نظري - بس مش شرط ان الانسان ينهي حياته بالموت

بالعكس ممكن ينهي حياته بالمبالاة وانه يكون يائس من اي حاجة ويرفض انه يشتغل او يتعب

لانه شايف انه كده كده ولا حاجة

وللاسف انا في الحاله دي فعلا

فكر قبل كل تصرف .. الدنيا بتتغير اهو خلاص

ليه احنا اللي مش عايزين نتغير ..

وكل واحد حس باحباط مرة مش عايزاه يزعل او يضايق

ومن حقك ان تعترض على اي حد يحبطك لانه مش من حقه يحبطك

وعلى فكره سياسة الدولة المخلوعه كانت كده

محدش يقنعني انك المصريين مكانوش محبطيين

كلنا كان عندنا احبااط ويأس ان مفيش حاجة هتتغير واننا هنعيش ونموت ومبارك قاعد على قلبنا ومربع

بس كسرنا حاجز اليأس والاحباط

عشان كده هقول للمرة الملييوون نصيحتين

* بلاش تحبط غيرك .. تقدر تنصح وبطريقة واسلوب كويس بس بلاش تدمر انسان مالوش ذنب

* ولو انسان في يوم احبطك عاوزاك تثق في نفسك واوعا تسلم نفسك لليأس عشان هيقتلك وهتعيش بجسمك ع الارض
وروحك هتكون اتسحبت منك وضاعت وهتفقد القدرة على انك تشوف الكون الا بنظرة واحدة كلها تشاؤوم

No comments:

Post a Comment